בעל עסק? חשוב שתדע הנהלת חשבונות

פתחתם עסק חדש או שאתם מנהלים עסק כבר די הרבה זמן, אתם ודאי מכירים את הנהלים, מה חשוב יותר, מה חשוב פחות, מהי הנהלת חשבונות ואילו דוחות אנו חייבים להעביר. במקרה שאתם חדשים בתחום ניהול העסקים, הכנו עבורכם את הנהלים החשובים ביותר עבור ישות העסק החי.

מה קורה בפועל

בעלי עסקים רבים אשר פותחים עסק או מנהלים עסק חדש, רוצים לחסוך בכסף, בין היתר הם מוותרים על הנהלת החשבונות ובוחרים להגיש את הדוחות לרואה חשבון שיבצע עבורם את הדוח המסכם, הדוח השנתי, הם חושבים שיכולו לנהל בעצמם את הנהלת החשבונות ולהעביר בסוף השנה את כל האסמכתאות לרו"ח.
הדבר נכון, אך רק אם עברת הכשרה מתאימה לכך, הנהלת חשבונות זה לא קל כמו שזה נשמע, אומנם יוכלו לפתות אתכם בתוכנות ממחושבות שיעשו את העבודה עבורכם, אבל השאלה הנשאלת אם יש לכם את הידע הבסיסי ואת הידע הטכני בכדי שתוכלו לנהל את הכספים, את ההוצאות העתידיות, את ההכנסות העתידיות, האם תוכלו לעקוב אחרי תזרים המזומנים. אל תשכחו שעסק שלנו חי ומתקיים כאשר אנו יכולים להצביע על כל עסקה ועסקה, על כל סכום וסכום שנכנס או יצא מבלי יוצא מן הכלל.
 

מנהל החשבונות

הנהלת החשבונות בעסק החי מורכבת יותר ממה שנדמה לנו, לא מדובר רק באדם שיבדוק את ההכנסות וההוצאות שלנו, הנהלת החשבונות היא תהליך שלם שנועד כדי לעקוב אחר כל רישומי החברה מבלי יוצא מן הכלל.
מעקב מנהל החשבונות כוללים את כל החיוביים העתידים שהעסק חייב לספקים והסכומים שלקוחות חייבם לעסק, מנהל החשבונות מנהל את המאזן החודשי ובודק את מצבו של העסק בכל רגע נתון, לכן עבודת הנהלת החשבונות חייבת להיות מבוצעת על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, כאן לא מדובר בחשבון הפרטי שלנו, חסרים כמה שקלים או יותר, המאזן על שמו כן הוא חייב להיות מאוזן בצד הזכות ובצד החובה.
עלינו להיות עם האצבע על הדופק ולדעת בכל רגע, איזה צ'ק עומד להיפרע ומתי אנו יכולים לשלם לספקים, המטרה שלנו לא לחרוג ממסגרות התקציב, ולהיום מוכנים לכל מצב שיקרה בדרכנו,
 

אז והיום

בעבר הנהלת החשבונות הייתה מורכבת מאוד, מאחר ומנהל החשבונות היה צריך להקליד באופן ידני על גבי פנקסים את כל הנתונים, כיום העבודה הזו נעשית באמצאות תוכנות מיוחדות שהוקמו במיוחד לצרכים אלה.
אך עדיין התפתחות הטכנולוגיה אינה משאירה לך בעל עסק להתעסק  במקצוע שאינך מכיר מקרוב, כשם שלא תבחר באיש שיווק ללא ידע וניסיון, כשם שלא תבחר בטכנאים או בכל עובד ללא ההכשרה המתאימה, כך לא תצטרך לבצע את פעולת הנהלת החשבונות אם אינך מוסמך לכך.
פעמים רבות בעלי עסקים מגלים בדרך הקשה, כי לחסוך בהנהלת חשבונות עלה להם ביוקר, מנהל החשבונות דואג להעביר את תשלומי המע"מ והמקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי בזמן, להעביר את הדוח השנתי, דבר שעלול לפרוח מראשך בשל העיסוקים הרבים שלך.