עוסק מורשה או חברה? ומה בכלל ההבדל ביניהם?

עוסק מורשה או חברה בעלי עסקים ויזמים המעוניינים לפתח ולהרחיב את פעילותם העסקית, נתקלים לעיתים בדילמה בין פתיחת עוסק מורשה לבין פתיחת חברה בע"מ. הבנה של ההבדלים ביניהם היא זו שמאפשרת בסופו של דבר לבחור באיזה מסלול כדאי לנקוט ולכן אספנו עבורכם את הדברים שהכי חשוב לדעת אודות פתיחת עוסק מורשה או חברה.

ראשית יש לציין, כי השלב הקודם לעוסק מורשה הוא עוסק פטור ורק מי שעובר מחזור הכנסות מסוים רשאי בכלל לפתוח תיק עוסק מורשה אל מול רשויות המס. לכן, אם אתם עסק קטן מאוד ומחזור ההכנסות שלכם קטן מ  99,003 ₪ בשנה, הדיון אודות עוסק מורשה או חברה לא רלוונטי עבורכם ורצוי לחזור ולהתעניין בו כאשר מחזור ההכנסות שלכם יגדל.

ראוי לציין כי בעסק רווחי, ישנם תשלומי מס גבוהים או נמוכים, בהתאם לרמת הריווחיות. בעסק שמואגד כחברה בע"מ ניתן לבקר את התשלומים החודשיים ולראות אילו תשלומים בוצעו ואין בגינם חשבוניות מס, ובכך להשלים את ההוצאות הרלוונטיות ובכך להקטין את תשלומי המיסים. בעוד שבעסק שמאוגד כעוסק מורשה, לא ניתן "לנחש" אילו חשבוניות הוצאה לא הגיעו מידי בעל העסק ובכך ישנו חיסרון ברוב המקרים.

עוד סוגיה חשובה בדילמה של עוסק מורשה או חברה, היא מידת האחריות שיש לבעלי העסק. בעוד שעוסק פטור נדרש להגיש דין וחשבון לרשויות המס פעם בשנה, חברות ועוסקים מורשים צריכים לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר. עוסק מורשה צריך לדווח על הכנסותיו פעם בחודשיים וכן להוציא חשבוניות מס הכוללות מע"מ. זה כבר דורש התעסקות פיננסית מורכבת יותר ולכן, עוסק מורשה חייב למצוא רואה חשבון מקצועי אשר יטפל בעניינים אלו.

ההבדל בין עוסק מורשה או חברה בזמן משבר

האחריות של בעלי העסק באה לידי ביטוי גם בזמני משבר. כל עוד העסק פועל בצורה כשרה ותקינה ונהנה ממחזור הכנסות מכובד ומתגמל, הכול מתנהל על מי מנוחות. עם זאת, כמשרד רואי חשבון ותיק ומנוסה, ראינו באליאס גם לא מעט מקרים בהם חברות נקלעו למשברים חריפים ובזמנים כאלו יש משמעות עצומה לשאלה האם העסק שלכם הוא עוסק מורשה או חברה.

כשעוסק מורשה נמצא בהפסדים, האחריות לכיסויים נמצאת כולו עליו. בעל החברה הוא האחראי להתנהלות הכלכלית והעסקית של החברה, כולל חובות שחלקם עלולים להיות לא צפויים (למשל, עקב הונאה של עובדים). בחברה בע"מ לעומת זאת, האחריות נמצאת על בעלי המניות והם אלו שצריכים לדאוג לכיסוי הפסדים כלכליים, עד גבול מסוים.