דגשים לניהול כלכלי נכון של עסק משפחתי

ניהול עסק משפחתי הוא לא דבר פשוט כלל וכלל. בכדי לנהל עסק משפחתי בצורה טובה דרוש כוח ניהולי וידע כלכלי רב כמו בניהול של כל עסק, אך במקרה של עסק השייך לבני משפחה זה חייב להיות הרבה יותר ברור.

לעיתים רבות אנו רואים עסקים משפחתיים מצליחים מאוד ובעלי פוטנציאל רב אשר נופלים ונסגרים רק בשל ניהול כושל המגיע בעקבות העובדה שמדובר בעסק השייך לבני משפחה ולא לשותפים רגילים ללא קשר משפחתי.

אז איך מנהלים עסק משפחתי בצורה נכונה? איך שומרים על העסק מפני פגיעות של בני המשפחה? הנה כמה דגשים שחשוב לכם לדעת.

 

הגדרת תפקידים ברורה

אחת הבעיות הבולטות ביותר שניתן לראות בעסקים משפחתיים רבים הינה הגדרת התפקידים בין בני המשפחה. בעסקים רבים ניתן לראות כיצד כל בני המשפחה המעורבים מרגישים כמנהלי העסק, ועושים ככל העולה על רוחם בבית העסק, מה שגורם להתנגשויות, ניהול לא תקין ובעיות כלכליות רבות.

לכן על בני המשפחה למנות מנהלים, סגנים וכו', על פי גודל החברה ועל פי הצרכים בחברה, ולהיות ברורים בהגדרת התפקידים. בצורה הזו, בה כל אחד מבצע את המוטל עליו, ממש כמו בעסק רגיל, יש סיכוי גבוה הרבה יותר להצלחה של העסק.

 

הפרדה בין החיים הפרטיים לעסק

אמנם מדובר בעניין שקל לומר אותו וקשה ליישם אותו, אך חשוב מאוד להקפיד על כך – הפרדה מוחלטת בין החיים האישיים לבין העסק. קבעו לעצמכם כלל כי בעסק אתם לא בני משפחה, אתם אנשי עסקים. נקודה. כך, אם אתם מעסיקים אחיין שאינו מבצע את העבודה שלו, אתם לא צריכים לחשוש מלפטר אותו. כך, עם אחד המנהלים מקבל החלטה שלא כולם מסכימים איתה, אף אחד מהעובדים הזוטרים לא יעז לבצע פעולות שאינן תואמות להחלטה הזו.

ההפרדה בין החיים הפרטיים לבין העסק תאפשר לכם לנהל את העסק ממש כמו כל חברה אחרת, ותאפשר לכם להיות בטוחים כי העובדה שמעורבים בעסק בני משפחה לא תפגע בו בסופו של דבר.

 

מנו מבקר חיצוני

עוד דגש שכדאי לכם לקחת בחשבון בניהול של עסקים משפחתיים הוא מינוי של מבקר חיצוני. לעיתים בעסקים כאלו, בגלל הקשרים המשפחתיים, לא רואים את הטעויות שמבוצעות, או שמעלימים עין מטעויות שמשפיעות באופן ישיר על העסק. לכן כדאי למנות מבקר חיצוני אשר יוכל לבחון את העסק ואת העובדים שלו כל הזמן ולהעניק לכם דגשים והמלצות לאורך כל הדרך, כאלו שיאפשרו לכם להיות בטוחים כי העסק מנוהל נכון.

כמובן, המבקר הזה צריך להיות אדם בעל ניסיון בניהול של עסקים ובעל ידע רב בתחום כך שתוכלו להיות בטוחים בכך שהוא מכיר את העבודה ואתם יכולים לסמוך על העצות שלו ועל הביקורת שלו.